Autor: Związek Firm Ochrony danych Osobowych (ZFODO)

Szanowni Państwo,

W imieniu Związku Firm Ochrony Danych Osobowych (ZFODO) poniżej przedstawiam nasze uwagi i propozycje w odniesieniu do planowanej rewizji poradnika "Jak administratorzy powinni postępować w przypadku naruszeń ochrony danych?".

Materiał jest dość obszerny, niemniej publikuję go w całości poniżej:

1.    Pojęcie naruszenia ochrony danych osobowych.

1. Dotyczy str. 3 Poradnika. Pytanie: Czy w opinii Urzędu Ochrony Danych Osobowych naruszenie ochrony danych osobowych zawsze będzie skutkiem złamania zasad bezpieczeństwa danych i co UODO rozumie pod tym pojęciem? Czy w sytuacji, gdy mamy do czynienia tylko i wyłącznie z błędem ludzkim, polegającym na wpisaniu błędnego adresu na kopercie i wysłaniu dokumentu z danymi osobowymi na nieprawidłowy adres będziemy mieli do czynienia ze złamaniem zasad bezpieczeństwa danych?

2. Sugestia: W opinii ZFODO zasadnym byłoby wyjaśnienie co UODO rozumie pod pojęciem “złamanie zasad bezpieczeństwa danych”, żeby administratorzy nie mieli wątpliwości, czy dane naruszenie (np. to przytoczone powyżej”) stanowi złamanie zasad bezpieczeństwa danych. Chyba, że w opinii UODO nie stanowi, wówczas należałoby zmienić brzmienie 3 przesłanki wystąpienia naruszenia.

3. Dotyczy str. 4 Poradnika. Sugestia: W opinii ZFODO należałoby doprecyzować co rozumiemy pod tym pojęciem i dodać jeden z podstawowych przykładów naruszenia integralności danych, jakim jest atak ransomware (szyfrowanie danych, pozostawiając je w stanie nienadającym się do użytku) i który jest szerzej opisany w dalszej części Poradnika (str. 20).

2.    Obowiązki podmiotów

1. Dotyczy str. 5 Poradnika. Sugestia: W ostatnim akapicie tego punktu Poradnika, gdzie wskazany jest najważniejszy element procesu zgłaszania naruszeń, należałoby odnieść się do tytułu tej części, a nie do samego procesu zgłaszania naruszeń, tzn. co jest najważniejszym elementem procesu obsługi naruszeń. Zdaniem ZFODO nie będzie to szybkość zawiadomienia organu nadzorczego, a bardziej szybkość podjęcia środków zaradczych i zawiadomienie osób, których dane dotyczą.

3.    Termin zawiadomienia:

1. Sugestia: Zapisy w tym punkcie budzą wątpliwości interpretacyjne, polegające na tym, że nie jest jasne jak liczyć 72h od stwierdzenia naruszenia przez podmiot przetwarzający. Czy od tego momentu, czy też 72h liczymy od stwierdzenia naruszenia przez administratora? Wówczas po otrzymaniu bez zbędnej zwłoki informacji o naruszeniu od procesora, jest ono przez administratora weryfikowane i dopiero po uznaniu przez administratora, że do naruszenia w podmiocie przetwarzającym doszło i wykonaniu analizy ryzyka naruszenia praw i wolności osób fizycznych, naruszenie jest zgłaszane do UODO.

RODO nie precyzuje tej kwestii, dlatego wskazane byłoby doprecyzowanie tego w Poradniku.

2. Sugestia: Zgodnie z Wytycznymi EROD 9/2022 możliwe jest przyjęcie, że zgłoszenia naruszenia dokonuje podmiot przetwarzający, powiadamiając jednocześnie ADO i za jego zgodą (uregulowane w umowie powierzenia) - biorąc pod uwagę czas w jakim należy powiadomić PUODO o naruszeniu (np. firmy telekomunikacyjne – 24h) i niekiedy utrudniony przepływ informacji między ADO a PP, wskazane byłoby dopuszczenie takiej możliwości poprzez zawarcie odpowiednich zapisów w Poradniku.

3. Sugestia: Dookreślenie terminu „stwierdzenia naruszenia” celem uniknięcia wątpliwości interpretacyjnych.

4.    Zgłoszenie zawiadomienia

1. Dotyczy str. 7 poradnika. “Zgłaszanie naruszeń”. Uwaga:  Brak informacji w poradniku na temat naruszeń transgranicznych. Przypadków w których organizacje mają oddziały w kilku krajach UE. Sugestia: Dodanie akapitu na temat zgłaszania naruszeń transgranicznych. Ścieżka postępowania w takich przypadkach. Rekomendacje na temat wyboru właściwego urzędu w przypadku naruszeń, które dotyczą spółek powiązanych, mających siedziby w kilku krajach UE

2. Dotyczy str. 8 poradnika. Sugestia: W opinii ZFODO należałoby dodać w Poradniku, na wzór części D Wytycznych EROD 9/2022, zapisy dotyczące warunków, w których zgłoszenie naruszenia nie jest wymagane - usprawni to pracę ADO i zmniejszy liczbę niepotrzebnych zgłoszeń do PUODO.

3. Sugestia: Dodatkowo wskazane byłoby doprecyzowanie pojęcia “odbiorcy zaufani” na wzór pojęcia przedstawionego w Wytycznych 9/2022 oraz zamieszczenie w Poradniku listy odbiorców zaufanych (np. administracja publiczna, gdzie udostępnienie danych niewłaściwemu urzędowi powoduje zgodnie z kpa przekazanie sprawy wg właściwości i nie powinno w naszej opinii być zgłaszane jako naruszenie).

4. Dotyczy str. 10 poradnika. Sugestia: W 1 akapicie w ostatnim zdaniu powinno być “zawiadomienie z opóźnieniem”, o którym mowa w części B.3 Wytycznych EROD, a nie “zawiadomienie sukcesywne”; ponadto nie zawsze zawiadomienie z opóźnieniem będzie wiązało się z zawiadomieniem sukcesywnym, ponieważ można w zawiadomieniu z opóźnieniem zawrzeć wszystkie posiadane informacje w związku ze zdarzeniem, przykładem jest tutaj tzw.  “zawiadomienie pakietowe”, o którym mowa w pkt. 64 Wytycznych EROD.

5. Dotyczy str. 11 Poradnika „Najczęściej popełniane błędy podczas zgłaszania naruszeń” oraz Str. 29 Poradnika „Najczęściej popełniane błędy podczas zawiadamiania osób” Sugestia: Aktualizacja przez organ wskazanych wyżej części Poradnika o najnowsze doświadczenia organu.

5.    Określanie ilości wpisów.

1. Pytanie: Jak w opinii PUODO należy prawidłowo określić liczbę wpisów danych osobowych, których dotyczy naruszenie? Z uwagi na rozbieżności w praktyce, rekomendujemy przyjęcie koncepcji liczenia każdego osobnego rekordu danych jako pojedynczego wpisu.

6.    Ocena naruszeń.

1. Dotyczy Str. 13, pkt. 9.1 Poradnika. Sugestia: dodanie wzmianki o tym, że pierwszym działaniem w celu stwierdzenia naruszenia powinno być uzyskanie pewności, że incydent dotyczy „danych osobowych” (a nie informacji, które nimi nie są np. informacji dotyczących osoby prawnej, danych finansowych). Sugeruje się również, dodanie informacji, że brak wiedzy na temat kategorii danych, których dotyczy naruszenie uniemożliwia dokonanie właściwej oceny ryzyka naruszenia.

2. Pytanie: Jaki wpływ na ocenę poziomu ryzyka ma ogólna ilość informacji podlegających naruszeniu? Czy w przypadku ujawnienia bazy danych zawierającej dużą ilość rekordów lecz w przeliczeniu per osoba, do każdej osoby objętej naruszeniem można przypisać tylko jeden wpis, możliwe jest ogólne ustalenie ryzyka na poziomie niskim ze względu na małą dotkliwość naruszenia z osobna dla każdej osoby nim objętej? 

3. Sugestia: Wskazanie czynników, które PUODO bierze pod uwagę, przy ustalaniu, że poziom ryzyka przyjęty przez administratora jest nieprawidłowy. Dotyczy to zwrócenia uwagi na główne rozbieżności w ocenach administratorów i tych dokonywanych przez organ. 

4. Dotyczy str. 13 poradnika. Sugestia: aktualizacja rekomendowanych metod oceny ryzyka. ENISA jest datowana na 2013 rok. Żyjemy w środowisku  nowych technologii, które dynamicznie zmieniają sposoby zabezpieczeń (szczególnie informatycznych).

5. Dotyczy str. 17, pkt. 9.3 Poradnika. Sugestia: zmodyfikowanie fragmentu mówiącego o tym, że naruszenie polegające na zgubieniu lub wręczeniu niewłaściwej osobie dokumentu zawierającego imię, nazwisko i nr PESEL „w większości sytuacji” powoduje wysokie ryzyko poprzez wskazanie, że naruszenie dotyczące takiego zakresu danych „może powodować” takie ryzyko. Równocześnie sugeruje się dodanie nowego fragmentu mówiącego o tym, że dla oceny ryzyka naruszenia praw lub wolności osób których dane dotyczą decydujący jest całokształt okoliczności określonego stanu faktycznego, wśród których zakres danych ma duże znacznie, lecz nie jest najistotniejszy.

7.    Środki zaradcze.

1. Sugestia: Przedstawienie katalogu środków w celu zaradzenia naruszeniu ochrony danych osobowych, które powinien podjąć administrator danych, z uwzględnieniem dotychczasowych decyzji organu.

2. Sugestia: Przedstawienie w poradniku katalogu środków proponowanych przez administratora w celu zaradzenia naruszeniu ochrony danych osobowych lub w celu zminimalizowania jego ewentualnych negatywnych skutków, które może zastosować osoba zawiadomiona o naruszeniu jej danych osobowych. Rekomendacja dotyczy wskazania najczęściej powoływanych w postępowaniach organu środków, które należy uzupełnić zawiadamiając osobę.

Komentarz: Prośba dotyczy przedstawienia przez UODO katalog środków, które osoby te mogą zastosować, aby chronić swoje dane i zminimalizować potencjalne negatywne konsekwencje naruszenia. Rekomendacja ma na celu wyjście naprzeciw oczekiwaniom Urzędu oraz najlepszym praktykom w zakresie niesienia pomocy i wsparcia osobom, których prawa zostały naruszone.

3. Sugestia: Podniesienie roli oświadczenia o niewykorzystaniu przekazanych omyłkowo informacji do celów prywatnych i/lub niezgodnych z prawem. Zachęcenie administratorów do odbierania takich oświadczeń w ramach prowadzonych działań po naruszeniu. Oświadczenie takie nie będzie miało wpływu na poziom ryzyka lecz może mieć realny wpływ na kwestie ewentualnego odszkodowania za szkodę niemajątkową na podstawie RODO.

4. Dotyczy str.20, pkt. 11, ppkt 2 Poradnika ("Jakie działania należy podejmować w celu ograniczenia występowania najczęstszych typów naruszeń ochrony danych osobowych?")  Sugestia: wskazanie przykładowych środków technicznych, które mogą zapobiegać naruszeniom polegającym na wysyłaniu pocztą email danych do nieuprawnionego adresata. Przykładowe środki to np. szyfrowanie przesyłanych plików, aktywowanie określonych funkcjonalności w koncie poczty email takich jak: ostrzeganie nadawcy wiadomości przed wysłaniem jej do adresata spoza jego organizacji, opóźnienie wysyłki wiadomości, wysyłanie wiadomości testowej w celu weryfikacji prawidłowości adresu email Sugeruje się także, aby Poradnik rekomendował inne metody przekazywania dokumentów drogą elektroniczną takie jak zamieszczanie dokumentów w dedykowanych aplikacjach do których dostęp jest możliwy wyłącznie po uwierzytelnieniu użytkownika np. zalogowaniu za pomocą loginu i hasła.

8.    Zawiadomienie osoby

1. Sugestia: Należy dodać zastrzeżenie nr PESEL jako jedną z form zabezpieczenia danych (środki minimalizujące negatywne skutki naruszenia w zawiadomieniu do osoby, której dane dotyczą).

2. Sugestia: Większość informacji zawartych w części Poradnika “Najczęściej popełniane błędy podczas zawiadamiania osób” została przedstawiona już w pierwszej części rozdziału 13 Poradnika, poprzez wskazanie formy niewystarczającej treści w każdym z obowiązkowych punktów zawiadomienia - powtarzanie tych zapisów powoduje, że dokument jest zbyt obszerny, a tym samym może być mniej czytelny.

9.    Rejestr naruszeń.

1. Uwaga: W treści poradnika nie zostały zawarte szczegółowi informacje i wskazówki co do treści rejestru naruszeń. Warto wskazać przykład prawidłowo prowadzonego rejestru naruszeń.

10.  Udział IOD

1. Sugestia: Określenie dozwolonej roli IOD w zakresie obsługi i zgłaszania naruszeń ochrony danych, w tym określenie stanowiska organu w zakresie kwestii związanych z możliwością wsparcia w przygotowaniu treści zgłoszenia, takich jak wprowadzanie merytorycznych zmian w treści zgłoszenia lub pomoc w przygotowaniu wstępnej wersji zgłoszenia. Dodatkowo warto rozważyć możliwość umocowania IOD do zgłaszania naruszeń do organu nadzorczego.

11.  Kontakt z PUODO

1. Sugestia: Proponowane jest bieżące informowanie podmiotów dokonujących zgłoszenia o aktualnym statusie postępowania przed PUODO. Informowanie powinno obejmować przewidywane terminy procedowania i zamknięcia zgłoszenia. Możliwe byłoby wdrożenie odpowiedniego systemu rejestracji sprawy, gdzie podmiot zgłaszający mógł na bieżąco być informowany o zmianach w statusie sprawy.

Podmiot udostępniający: Departament Komunikacji Społecznej
Wytworzył informację:
user Karol Witowski
date 2024-07-01
Wprowadził informację:
user Edyta Madziar
date 2024-07-01 12:07:02
Ostatnio modyfikował:
user Edyta Madziar
date 2024-07-04 13:46:33